همراهان و شرکا

همراهان و شرکا

در برنامه آمال دست در دست تلاش می‌کنیم محیطی یادگیرنده خلق کنیم، آموزش دهیم، بیاموزیم، شرایط یادگیری را بهبود دهیم و با هم بودن و زندگی را قدر بدانیم. هدف ما ترغیب کودکان و جوانان به کشف و شکوفاسازی توانمندی‌های خود است تا با تصمیم‌گیری، تصمیم‌سازی و مسئولیت‌پذیری، آینده‌ای پایدارتر و عادلانه‌تر رقم بزنند. ما باور داریم که دستیابی به این هدف، بدون یاری همه‌مان ممکن نیست.

شرکا و همراهان برنامه آمال، طیف وسیعی از افراد و نهادهای جامعه هستند که بهبود آینده کودکان و جوانان را مد نظر دارند. ما همگام با هم برای توانمندسازی کودکان و جوانان تلاش می‌کنیم و هر یک از ما در این برنامه نقشی داریم. نقش موسسه‌ آمال در این تلاش جمعی، فراهم کردن محتوا، آموزش و تسهیل ارتباط بین شرکا جهت گسترش برنامه آموزش متوازن اجتماعی مالی است. ما و شما در کنار هم برای رسیدن به روزی تلاش می‌کنیم که شاهد باشیم کودکان و جوانانمان توانمندی‌های فردی و اجتماعی خود را کشف کرده‌اند، می‌توانند انتخاب‌های بهتری برای خود داشته باشند و عاملان تغییر و بهبود اجتماعشان هستند؛ امیدی که بدون درک اینکه آموزش کالایی عمومی است و نه خصوصی و بدون تلاش برای عدالت آموزشی محقق نمی‌شود.

برخی از همراهان و شرکای ما
همراهان و شرکا

کودکان و جوانان

کودکان و جوانان شرکای اصلی ما در برنامه آمال هستند و نقشی فعال در یادگیری و توانمندسازی خود دارند. آنان صرفاً فراگیران نیستند، عامل اصلی در توانمندی خود و ساخت تغییر هستند؛ همراه با ما و همراه با هم می‌آموزند و آموزش می‌دهند؛ توانمندی‌های خود را کشف می‌کنند و به کار می‌گیرند؛ حقوق و مسئولیت‌های خود را می‌شناسند؛ اشتباه می‌کنند و از اشتباهات خود می‌آموزند و برای خلق جهانی عادلانه‌تر قدم برمی‌دارند. آنها مجری و مدافع تغییراتی خواهند بود که آرزویش را دارند و در نقش سفیران برنامه آمال، روایت‌گر داستان خود و توانایی‌هایشان و داستان رشد فردی و اجتماعی هستند. داستان‌ها و تجربه‌های کودکان و جوانان در این برنامه و بازخوردهایی که از آنان دریافت می‌کنیم، راهنمای ما برای اصلاحات و برنامه‌ریزی‌های آینده خواهد بود.

همراهان و شرکا
همراهان و شرکا

تسهیلگران آموزشی

معلمان، مربیان و تسهیلگران آموزشی محیط یادگیری و توانمندی را خلق می‌کنند و همراهِ کودکان و جوانان در مسیر پرورش مهارت‌ها و شایستگی‌هایی گام برمی‌دارند که توانایی تغییر و بهبود را ممکن می‌سازند. برنامه آمال با تأکید بر آموزش کنش‌انگیز یا فعال ـ به جای آموزش کنش‌گریز و منفعل ـ فرصتی خلق می‌کند که این گروه از همکاران، همراه و همگام با دانش‌آموزان در مسیر پرورش شایستگی‌ها و توانایی‌هایشان حرکت ‌کنند و مهارت‌هایی را در خود تقویت ‌کنند که تدریس و مربی‌گری را برای آنان به تجربه‌ای لذت‌بخش و پربازده بدل می‌سازد.

همراهان و شرکا

مدیران آموزشی

مدیران و پشتیبان‌های آموزشی مدیریت و هماهنگی مجموعه آموزشی خود را برعهده دارند و عوامل آموزشی را گرد هم می‌آوردند. بدون حمایت این گروه اجرای برنامه‌های آموزشی ناممکن است. این گروه نقش مؤثری در کنار هم قراردادن سرمایه‌های اجتماعی، سازمانی و مالی و ایجاد بستری مناسب برای ایجاد فرهنگ آموزشی دارند. مدیران و رهبران مؤسسات آموزشی با مشارکت مؤثرشان، به راه‌اندازی حرکتی جمعی و پویا در مسیر توانمندسازی فرزندانمان یاری می‌رسانند، با دانش به‌روز آشنا می‌شوند و زمینه را برای رشد فردی و اجتماعی خود، همکارانِ محیط آموزشی و دانش‌آموزانشان فراهم می‌کنند.

همراهان و شرکا
همراهان و شرکا

والدین و سرپرستان

آرزوی هر والدی توانمندی فرزندش و فراهم‌سازی شرایط و فضایی برای شکوفاشدن استعدادهای او است و رشد و پرورش کارآمد کودکان و نوجوانان، بدون همراهی خانواده‌ها ناممکن است. کودکان و جوانان برای پیدا کردن خودشان، پرورش استعدادهایشان، گام برداشتن برای رشد فردی و بهبود شرایط اجتماعی‌شان به آگاهی، حمایت، و همراهی خانواده‌ها و سرپرستان نیاز دارند. برنامه آمال نیز تنها با یاری والدین و سرپرستان ممکن است و با علم به نقش حیاتی آنان، بر تعامل میان والد ـ کودک تأکید دارد و یادگیری بین‌نسلی را ترویج می‌کند تا زمینه برای رشد همه جانبه کودک و جوان فراهم شود. اگر داستان بچه‌ها یادگیری و شادی و رشد در ساحت‌های مختلف است، داستان والدین نیز یادگیری والد بودن و فراهم کردن شرایط توانمندسازی است. کودک قرار است توانمند ‌شود تا تغییراتی ایجاد کند و والد قرار است یاد بگیرد که چگونه شرایط را فراهم کند تا تبدیل به مالک، یا مدیر یا کارگر کودک نشود. همراهی والدین و سرپرستان در این برنامه، ضمن هموار کردن راه برای کودک و نوجوان، موجب ترغیب خوداندیشی در اعضای خانواده می‌شود، فضای حمایتی لازم برای فعالیت‌ها و اقدامات دانش‌آموزان را تأمین می‌کند و در نهایت بستر لازم برای رسیدن به جامعه‌ای سالم و پویا را فراهم می‌کند.

همراهان و شرکا

سرمایه‌گذاران آموزشی

 مدیران، برنامه‌ریزان پژوهشگران آموزشی و نهادهای سیاست‌گذاری رهبران اصلی آموزشی و عامل مهمی در سوگیری‌های آموزشی در سطح کلان هستند. اغلب، این برنامه‌ریزان و رهبران  آموزشی هستند که تفکر غالب بر فضای آموزشی را شکل می‌دهند، بینش حاکم بر آن را هدایت می‌کنند، چشم‌انداز آموزشی را ترسیم می‌کنند و شرایط تحقق برنامه‌ها و ملزومات آموزش‌ را فراهم می‌کنند. این گروه به همراه موسسه‌ها و حامیان مالی نقشی کلیدی در تأمین فرصت‌های آموزشی فراگیر و همه‌شمول و ایجاد تعادل و برابری آموزشی در جامعه دارند. ارائه آموزشی متوازن مالی و اجتماعی به کودکان و جوانان در سنین و محیط‌های مختلف، به بستر، امکانات و تجهیزاتی نیاز دارد که بدون حمایت همگانی فراهم نمی‌شود و سرمایه‌گذاران گوناگون آموزشی با فراهم آوردن طیف متفاوتی از سرمایه‌های اجتماعی، انسانی، فرهنگی و مالی؛ یکپارچگی برای رشد و تغییر در مقیاس بزرگ را ممکن می‌کنند.

همراهان و شرکا
همراهان و شرکا

سایر پشتیبان‌ها

افراد، بانک‌ها، موسسات مالی، بانکداری دوستدار کودک، متولیان فرهنگی در موسسات مختلف و متخصصان حوزه‌های علوم انسانی (روانشناسان، جامعه شناسان و ... )، کتابخانه‌ها و هر فرد، مرکز، موسسه یا نهادی که رشد مهارت‌های اجتماعی و مالی و خودشکوفایی کودکان و نوجوانان را دنبال می‌کنند، شرکای بالقوه‌ی برنامه آمال هستند. آنان با نقش مهمی که در رشد مهارت‌های فردی و اجتماعی دارند؛ هدفی مشترک با برنامه‌ آمال را دنبال می‌کنند و تلاش‌های کوچک، هماهنگ و همنوای همه‌ ماست که تغییر زیست اجتماعی‌مان را ممکن می‌کند.