تازه ها

کارگاه آموزش در قرن بیست و یکم در روز جهانی معلم (پنجم اکتبر) در موسسه آمال برگزار شد

آموزش در قرن بیست و یکم

کارگاه «آموزش در قرن بیست و یکم» در روز 14 مهرماه (پنجم اکتبر)، همزمان با روز جهانی معلم در موسسه آمال برگزار شد.
سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در سال ۱۹۹۴، پنجم اکتبر را روز جهانی معلم نامیده است تا بهانه‌ای برای بزرگداشت نقش مهم و تأثیرگذار معلمان در روند آموزش باشد. «ارزش دادن به صدای معلمان؛ به سوی یک قرارداد اجتماعی جدید برای آموزش»، شعاری است که یونسکو برای سال 2024 مطرح کرده است تا بر ضرورت توجه به خواسته‌های معلمان و پرداختن به مشکلات و چالش‌های آنان تأکید شود. در سال جاری شعار این روز با هدف تأکید بر بررسی چالش‌های سیستمی که معلمان با آن روبه‌رو هستند و ایجاد گفت‌وگوی فراگیرتر درباره نقش آن‌ها در آموزش نام‌گذاری شد.
در کارگاه یک‌روزه «آموزش برای قرن بیست ‌و یکم»، 28 معلم و تسهیلگر از مجموعه‌‌های مختلفی چون توسعه و ابتکار نوید، صبا، فرایند، دار الاکرام، ، چکوک، رعد، مدرسه صبح رویش و حافظ شرکت کردند.

در این کارگاه چهارساعته به بررسی این نکته‌ها پرداختیم که وجود چه نیازهایی موجب توجه به بحث «آموزش برای فردا» یا «آموزش برای قرن حاضر» شده است؛ آموزش در قرن بیست و یکم چه معنا و تعریفی دارد؛ چه تفاوتی میان مهارت و شایستگی وجود دارد و افراد چه مهارت‌ها و شایستگی‌هایی را باید در عصر حاضر به دست بیاورند. همچنین ارکان یادگیری در قرن بیست و یکم، و نظریات متفاوت برای دستیابی به بالاترین بهره‌وری در حوزه‌ آموزش به بحث و بررسی گذاشته شد.
عبدالمجید نوید، مربی و پژوهشگر حوزه آموزش، و مربی این دوره، همچنین بعد از ذکر تاریخچه و طرح خلاصه‌ای از نظریات موافق و مخالف در باب «مدرسه‌زدایی»، تأثیرپذیری و تأثیرگذاری مدارس را در نقش یکی از نهاد‌های اجتماعی تشریح و در نهایت یادگیری تحول‌گرا را به عنوان راهی برای رسیدن به رشد، و شکوفایی کامل انسان مطرح کرد.

آموزش در قرن بیست و یکم
در این کارگاه یک‌روزه، همچنین از شرکت‌کنندگان خواسته شد مهارت تفکر نقاد را تعریف کنند و با مثال، نظراتی در این باره ارائه دهند که چگونه می‌توان فراگیران در دو مقطع دبستان و دبیرستان را به داشتن این نوع تفکر و شایستگی عملی در آن تشویق کرد.
برای طراحی این کارگاه یک‌روزه از منابع مختلفی چون کتاب «آموختن برای زیستن» (اولین گزارش کمیسیون بین‌المللی توسعه تعلیم و تربیت در قرن بیست و یکم به یونسکو) استفاده شد. کتاب‌های بیاموزیم که باشیم، بیاموزیم که انجام دهیم، بیاموزیم که با هم زندگی کنیم، بیاموزیم که یاد بگیریم و آموزش برای فردا از دیگر منابعی بودند که برای کارگاه «آموزش در قرن بیست و یکم» استفاده شدند. این مجموعه‌کتاب‌ها همگی حاصل تحقیقات کارشناسان سازمان ملل در حوزه آموزش هستند که به همت موسسه آمال ترجمه شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *