تازه ها

به بهانه روز جهانی غذا، روزی برای همراه شدن با گرسنگان

به بهانه روز جهانی غذا، روزی برای همراه شدن با گرسنگان

روز جهانی غذا، بهانه‌ای است برای همدردی با کسانی که از ابتدایی‌ترین حق خود، یعنی غذا، محروم‌اند؛ حقی مسلم که براساس نظر سازمان جهانی بهداشت، بسیاری از مردم از آن بی‌بهره‌اند.

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد ( فائو) در بیستمین کنفرانس خود در شانزدهم اکتبر سال 1979، روز شکل‌گیری این سازمان را «روز جهانی غذا» نامید تا تلنگری برای وجدان‌های به‌خواب‌رفته و همدردی با افرادی باشد که از ابتدایی‌ترین حق خود، یعنی غذا محروم‌اند. فائو تلاش می‌کند به کشورهای در حال توسعه برای تأمین نیازهای غذایی‌شان به شیوه‌ای پایدارکمک کند و همچنین به دولت‌ها یاری رساند که برنامه‌ریزی درست و روشنی برای رفع گرسنگی داشته باشند.

امروزه بیش از ۸۰۰ میلیون نفر در جهان، غذای کافی و سالم برای خوردن ندارند و همدردی با این افراد و درک شرایطشان، به‌تنهایی نمی‌تواند به حل مسئله کمک کند. طبق گزارش‌های فائو، یکی از بهترین راهکارها برای مبارزه با گرسنگی، آموزش است. مردم در درجه نخست باید با اهمیت غذا، به‌ویژه غذای سالم آشنا شوند و درد و رنج کسانی را که از خوردن غذا و برآورده کردن نیازهای اولیه‌شان محروم‌اند، درک کنند. با فراهم آوردن زمینه برای آموزش می‌توان به مصرف درست مواد غذایی و جلوگیری از هدر رفتن آن امیدوار بود.

به بهانه روز جهانی غذا، روزی برای همراه شدن با گرسنگان

سازمان جهانی بهداشت، کمبود غذا را یکی از جدی‎‌ترین مشکلات مردم و سوءتغذیه را مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سلامت عمومی در جهان دانسته است. افزایش جمعیت، فقر، رژیم غذایی نامناسب، پرخوری و بدخوری به علت نداشتن اطلاعات و دانش کافی نیز نقش مؤثری در سوءتغذیه دارند و موجب افزایش خطر خستگی، کج‌خلقی، بیماری‌های گوارشی و در موارد وخیم مرگ‌ومیر می‌شوند.

موسسه آمال در مسیر ترغیب کودکان و جوانان به توانمندی، به آنان کمک می‌کند به نیازها و خواسته‌هایشان آگاه شوند،  حقوق و مسئولیت‌هایشان را بشناسند و برای ایجاد تغییر و بهبود شرایط خود و جامعه‌شان گام بردارند. یکی از گام‌های مهم در این مسیر، به دست آوردن سلامت جسمی از طریق تغذیه‌ سالم و ورزش، و حفظ تعادل بین جسم و ذهن است.  کتاب «سبک زندگی مثبت» یکی از کتاب‌های موضوعی مجموعه افلاتین است که موسسه آمال منتشر کرده است. این کتاب راهنمایی برای مربیان، و شامل طرح درس‌هایی است که از طریق بازی، ایده‌پردازی، تعامل و فعالیت جسمی و ذهنی به بچه‌ها یاد می‌دهد چگونه تن و روان سالم، و تغذیه مناسبی داشته باشند.

امید داریم روزی آگاهی و همراهی جهانی، ما را به جایی برساند که در کشورمان و در سراسر جهان هیچ کودک یا بزرگسالی گرسنه نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *